Χίλια καλωσορίσατε φίλοι μου αγαπημένοι. Λέγομαι Μαρίνα Ζαχαρία, είμαι νηπιαγωγός και με χαρά σας υποδέχομαι στο διαδικτυακό μου φτωχικό.
Το Ιστολόγιό μου απευθύνεται σε νηπιαγωγούς, εκπαιδευτικούς, γονείς, αλλά και όσους αισθάνονται ακόμη παιδιά και προτείνει ιδέες και εκπαιδευτικές δράσεις. Oι δημοσιεύσεις μας αποτελούν πρωτογενές υλικό, το οποίο έχουμε εφαρμόσει στις τάξεις του νηπιαγωγείου.
Το Περί...Νηπιαγωγών αισίως διανύει τον 11ο του χρόνο στο διαδίκτυο. Όταν ξεκινήσαμε το 2010, τα ιστολόγια για νηπιαγωγούς ήταν μετρημένα στα δάχτυλα. Τώρα απλά ελπίζουμε να αποτελούμε κι εμείς ένα φωτεινό αστέρι στο διαδικτυακό μικρόκοσμο.

Αν έχετε υλικό προς δημοσίευση στείλτε μου e-mail nipiagogoi@gmail.com

ΚΑΛΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ ! ! !

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 11 Ιανουαρίου 2011

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΕΙΡΟΘΕΤΗΣΗΣ & ΦΩΣ - ΣΚΟΤΑΔΙ


Υλικά: Φαναράκια με διαφορετικό μέγεθος


Κατά τύχη, διάβασα μια δημοσίευση της Φιλιώς Νικολούδη στο Σύγχρονο Νηπιαγωγείο (δυστυχώς δε μπορώ να σας  πω σε ποιο τεύχος καθώς είχα κομμένα τα φύλλα). Πρόκειται για ένα πολύ ωραίο παραμύθι, βασισμένο στην ιστορία «Γιατί δεν κοιμάσαι αρκουδάκι μου» του Martin Waddell, σε μετάφραση της Ρένας Ρώσση- Ζαΐρη, εκδ. ΡΩΣΣΗ, Αθήνα 1990, που σχετίζεται με το φως και το σκοτάδι και που δίνει αφορμή για δραστηριότητα σειροθέτησης.

Σας την αναδημοσιεύω εν συντομία με τη δραστηριότητα που έκανα.
«Μια φορά ζούσαν δυο αρκούδες. Ο αρκούδος και το αρκουδάκι. Όταν ο ήλιος έλαμπε, το έριχναν στο παιχνίδι. Κι όταν βασίλευε κι έπεφτε η νύχτα, ο Αρκούδος και το αρκουδάκι γύριζαν στο σπίτι τους στην Αρκουδοσπηλιά. Ο Αρκούδος έβαλε το αρκουδάκι στο κρεβάτι του, στο πιο σκοτεινό μέρος της σπηλιάς, για να κοιμηθεί. «Κοιμήσου αρκουδάκι μου» του είπε κι εκείνος κάθισε στην αρκουδοπολυθρόνα, δίπλα στο τζάκι και διάβασε το αρκουδοβιβλίο του.
Μα το αρκουδάκι δε μπορούσε να κοιμηθεί
-        Γιατί δεν κοιμάσαι αρκουδάκι μου; Ρώτησε ο αρκούδος και άφησε το αρκουδοβιβλίο του
-        Φοβάμαι, είπε το αρκουδάκι
-        Τι φοβάσαι;
-        Φοβάμαι το σκοτάδι
-        Ποιο σκοτάδι;
-        Το σκοτάδι γύρω μας

Ο αρκούδος, κοίταξε γύρω του και είδε πως πράγματι το σκοτεινό μέρος της σπηλιάς ήταν πολύ σκοτεινό. Έτσι, πήγε στο ντουλάπι που είχε τα φανάρια και πήρε μαζί του το πιο μικρό απ΄όλα (στο σημείο αυτό καλούμε ένα παιδί να πάρει το πιο μικρό φανάρι απ’ όλα) . Άναψε το μικρούλι φαναράκι για το αρκουδάκι και του το έβαλε δίπλα στο κρεβάτι.
-        Αυτή η μικρή φωτίτσα θα σε βοηθήσει να μη φοβάσαι, είπε ο αρκούδος
-        Σ΄ευχαριστώ αρκούδε, είπε το αρκουδάκι και μαζεύτηκε δίπλα στο φως.
-        Τώρα κοιμήσου αρκουδάκι μου, είπε ο αρκούδος, και γύρισε στην αρκουδοκαρέκλα και στο αρκουδοβιβλίο του.
Το αρκουδάκι προσπάθησε να κοιμηθεί , αλλά δεν μπορούσε
-        Γιατί δεν κοιμάσαι αρκουδάκι μου; Ρώτησε ξανά ο αρκούδος
-        Φοβάμαι
-        Μα γιατί φοβάσαι;
-        Δεν μου αρέσει το σκοτάδι
-        Ποιο σκοτάδι;
-        Το σκοτάδι γύρω μας
-        Μα σου έφερα ένα φαναράκι
-        Ένα μικρούλι μονάχα…το σκοτάδι είναι πολύ μεγάλο
Ο αρκούδος κοίταξε και είδε πως το αρκουδάκι είχε δίκιο. Ήταν ακόμα πολύ σκοτεινά. Έτσι ο αρκούδος πήγε στο ντουλάπι και πήρε ένα μεγαλύτερο φανάρι…

Η ιστορία συνεχίζεται μέχρι να μας τελειώσουν όλα τα φανάρια – η ιστορία έχει 3 (εγώ έκανα 6 για να είναι λίγο δύσκολο)

………………………..
-        Μα γιατί και πάλι δεν κοιμάσαι αρκουδάκι;
-        Φοβάμαι
-        Μα γιατί φοβάσαι;
-        Φοβάμαι το σκοτάδι
-        Ποιο σκοτάδι;
-        Το σκοτάδι γύρω μας
-        Μα σου έφερα τόσα φανάρια, δεν υπάρχει σκοτάδι
-        Ναι υπάρχει, εκεί έξω!!! Και έδειξε έξω από την αρκουδοσπηλιά τη νύχτα

Ο αρκούδος πήρε το αρκουδάκι αγκαλιά και βγήκαν έξω στη νύχτα.
-        Κοίταξε το σκοτάδι αρκουδάκι μου. Έφερα για σένα το φεγγάρι και τα αστέρια που τρεμολάμπουν
Μα το αρκουδάκι δεν είπε τίποτα, γιατί κοιμόταν στην αγκαλιά του αρκούδου.
Ο αρκούδος γύρισε στην αρκουδοσπηλιά, έβαλε το αρκουδάκι στο αρκουδοκρεββατάκι του και κάθισε στην αναπαυτική αρκουδοπολυθρόνα του δίπλα στο τζάκι, για να διαβάσει το αρκουδοβιβλίο του.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΕΙΡΟΘΕΤΗΣΗΣ
Μουσικοκινητικό παιχνίδι: Τα παιδιά με λάχνισμα κληρώνουν έναν αρκούδο. Με τη μουσική όλα τα παιδιά είναι φαναράκια που χορεύουν μέσα στη ντουλάπα. Μόλις σταματήσει η μουσική λέμε ότι έρχεται ο αρκούδος και μένουν ακίνητα με τα χέρια πιασμένα πάνω απ το κεφάλι σαν χερουλάκι. (Μερικές φορές σπάει το χερούλι και έχουν ένα χέρι μόνο πάνω).
 Ο αρκούδος πρέπει να σειροθετήσει τα παιδιά – φαναράκια χωρίς αυτά να γελάσουν ή να μιλήσουν.

2η Φάση: Τα παιδιά γίνονται οι αρκούδοι και πρέπει να τακτοποιήσουν τα φανάρια - αντικείμενα μέσα στη ντουλάπα στη σειρά. Εξηγούν λεκτικά γιατί επιλέγουν αυτή τη σειρά.




Φύλλο εργασίας 
Γενικώς αποφεύγω να δίνω τα τυποποιημένα φύλλα εργασίας. Έτσι, επέλεξα να τους ζητήσω να ζωγραφίσουν το αρκουδάκι με τα φαναράκια του στη σειρά. Έτσι μπορώ να δω αν τα παιδιά κατανόησαν την έννοια της σειροθέτησης και δείτε τα αποτελέσματα: 









ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗΣ
Ρώτησα τα παιδιά τι είναι φως και που βρίσκεται, και που είναι σκοτάδι και που βρίσκεται. Οι απαντήσεις που μου έδωσαν είναι οι παρακάτω:
Φως:
Ως πηγές φωτός διέκριναν τον ήλιο, το φεγγάρι, τα αστέρια, τα φαναράκια, τους φακούς, τις πυγολαμπίδες!!!, τις λάμπες, την τηλεόραση, τα παπούτσια με τα φωτάκια…
Σκοτάδι:
Όταν δεν έχει πολλά φώτα, όταν δεν έχει αστέρια, όταν δεν έχει ήλιο, τη νύχτα

Με αφορμή λοιπόν τη δραστηριότητα σειροθέτησης που ήθελα να κάνω, κάναμε και την εισαγωγή στο θέμα μας. Θα ξεκινήσουμε την ενότητα Φως Οντότητα και στη συνέχεια Φως – Σκιά, με τις δραστηριότητες που σας έχω ήδη αναρτήσει. Εν καιρώ, θα δημοσιεύσω και τις ανάλογες φωτογραφίες…

2 σχόλια:

  1. μη σταματας να γραφεις μου δινεις μεγαλη ενεργεια τροφη δυναμη αγαπη εμπνευση ορεξη !!! υπεροχο !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. :) Σ' ευχαριστώ τόσο πολύ. Μου αρέσει που μου λέτε τη γνώμη σας ειλικρινά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε το σχόλιό σας.