Χίλια καλωσορίσατε φίλοι μου αγαπημένοι. Λέγομαι Μαρίνα Ζαχαρία, είμαι νηπιαγωγός και με χαρά σας υποδέχομαι στο διαδικτυακό μου φτωχικό.
Το Ιστολόγιό μου απευθύνεται σε νηπιαγωγούς, εκπαιδευτικούς, γονείς, αλλά και όσους αισθάνονται ακόμη παιδιά και προτείνει ιδέες και εκπαιδευτικές δράσεις. Oι δημοσιεύσεις μας αποτελούν πρωτογενές υλικό, το οποίο έχουμε εφαρμόσει στις τάξεις του νηπιαγωγείου.
Το Περί...Νηπιαγωγών αισίως διανύει τον 11ο του χρόνο στο διαδίκτυο. Όταν ξεκινήσαμε το 2010, τα ιστολόγια για νηπιαγωγούς ήταν μετρημένα στα δάχτυλα. Τώρα απλά ελπίζουμε να αποτελούμε κι εμείς ένα φωτεινό αστέρι στο διαδικτυακό μικρόκοσμο.

Αν έχετε υλικό προς δημοσίευση στείλτε μου e-mail nipiagogoi@gmail.com

ΚΑΛΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ ! ! !

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ - Ανίχνευση Ιδεών


ΦΩΣ ΣΚΙΑ
Οι δραστηριότητες σχετικά με το φως και τις σκιές στο νηπιαγωγείο είναι αποτέλεσμα ομαδικής εργασίας (Ζαχαρία Μ., Κουρέτα Μ., Κωνσταντίνου Ο., Πλιάφα Ε.) στο Διδασκαλείο ΤΕΠΑΕ και αποτελούν μια προσπάθεια να μοιραστούμε απόψεις και προτάσεις...
Μέσα από την ανίχνευση προσδιορίζονται τα γνωστικά εμπόδια που αντιμετωπίζει η σκέψη των παιδιών σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα. 
Επιλέξαμε την αφήγηση παραμυθιού, το σχέδιο  και την ημιδομημένη συνέντευξη.
Χρησιμοποιήσαμε την ανάγνωση παραμυθιού, και συγκεκριμένα  του  
«Ποτέ μην κάνεις πιπί πάνω στη σκιά σου», των Jean-Pierre Kerloc΄h & Fabrice Turrier, εκδ. Ερευνητές, 2004 

και ακολούθησαν οι εξής ερωτήσεις:
Τι είναι η σκιά; Πώς σχηματίζεται;
Τι χρώμα έχει;
Τι σχήμα έχει;
Ποιοι έχουν σκιά;
Πότε είναι μεγάλη και πότε μικρή;
Δείξαμε την εικόνα όπου παρουσιάζονταν τρεις σκιές και ρωτήσαμε:
-        Γιατί υπάρχουν τρεις σκιές εδώ;

Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγράφισαν το Φραγκίσκο και τη σκιά του. Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών και την περιγραφή του σχεδίου τους, επιχειρήθηκε μια επιπλέον προσπάθεια ανίχνευσης των ιδεών τους.


ΦΩΣ ΟΝΤΟΤΗΤΑ
Αφήγηση ιστορίας Φώτης και Σκοτάδης
Αφήνουμε τα παιδιά να παρατηρήσουν την παραπάνω εικόνα των δυο αδελφών, του Φώτη και του Σκοτάδη. Ο Σκοτάδης ζει σε μέρη σκοτεινά και κυρίως τη νύχτα. Εκεί είναι το σπίτι του εκεί και οι φίλοι του. Ο Σκοτάδης είναι ο αδερφός τoυ Φώτη που χαρίζει το φως στον κόσμο. Ο Φώτης όπου πηγαίνει μοιράζει φως. Όταν φεύγει, αναλαμβάνει ο αδερφός του ο Σκοτάδης.
Παίζοντας κρυφτό ο Φώτης κρύφτηκε και ψάχνουμε να τον βρούμε. Που μπορεί να είναι;;; 
Δείχνουμε μια εικόνα με φωτεινές και σκοτεινές πλευρές.

Γιατί πιστεύουν ότι είναι εκεί;
Που υπάρχει φως εδώ στην τάξη και που σκοτάδι;
Τι χρώμα έχει το φως;
Ποιοι άλλοι είναι οι φίλοι του Φώτη;;


ΔΙΑΛΥΤΟΤΗΤΑ
ΑΦΗΓΗΣΗ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Στα τρία γουρουνάκια η μαμά τους έδωσε από ένα σακουλάκι για το νέο τους σπίτι. Στο πρώτο έδωσε ζάχαρη, στο δεύτερο απορρυπαντικό σκόνη για να πλένουν τα ρούχα τους και στο τρίτο Φασόλια. Όμως τα γουρουνάκια χρειάστηκε να περάσουν ένα ποτάμι. Μόλις φτάσαν στο νέο τους σπίτι, το πρώτο γουρουνάκι διαπίστωσε οτι το σακουλάκι του ήταν άδειο. Το δεύτερο ήταν γεμάτο με σαπουνάδα αλλά άδειο το σακουλάκι του. Το τρίτο όμως είχε ακόμη τα φασόλια. Τα γουρουνάκια δεν ήξεραν τι να πουν. Γιατί άραγε άδειασαν τα σακουλάκια τους; Θέλετε παιδιά να δοκιμάσουμε κι εμείς για να τους εξηγήσουμε τι συνέβη;;;

2 σχόλια:

  1. ΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΠΡΟΤΕΙΝΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΦΩΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΠΡΩΤΟΤΥΠΕΣ.ΘΕΛΩ ΝΑ ΣΕ ΡΩΤΗΣΩ ΑΝ ΤΙΣ ΧΡΓΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕΣ ΓΙΑ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ Η΄ ΩΣ ΚΥΡΙΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ.ΕΧΕΙΣ ΝΑ ΜΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙΣ ΚΑΤΙ ΓΙΑ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ;ΤΕΛΟΣ ΝΑ ΣΕ ΔΙΑΒΕΒΑΙΩΣΩ ΕΓΩ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΟΤΙ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΑΝΤΙΓΡΑΨΟΥΜΕ ΚΑΜΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΘΕΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΣΟΥ.ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτές που αφορούν στο φως οντότητα δεν τις χρησιμοποίησα στην εργασία, γιατί είχαμε θέμα τη σκιά. Απλώς από διάφορες παρόμοιες που διάβασα, σκέφτηκα να σχεδιάσω μια δραστηριότητα που να είναι σύγχρονη και μοντέρνα και να ξεφύγουμε λίγο από τα τετρημένα. Πιστεύω ότι αφορά στο κυρίως μέρος του προγράμματος. Για ανίχνευση, εφόσον τα παιδιά δυσκολεύονται να αντιληφθούν το φως ως αυτόνομη οντότητα, ίσως θα έπρεπε να επικεντρωθείτε σε αυτό. Να τους δώσετε ίσως 3 εικόνες όπου παρουσιάζεται ένα δωμάτιο με αναμμένη και σβηστή λάμπα, και μια τρίτη όπου φαίνεται πιο σκοτεινό και να ρωτήσετε αν υπάρχει φως και που το βλέπουν. Βέβαια αυτό θα μπορούσε να γίνει σε συνεντεύξεις ημιδομημένες. Ένα παραμύθι ίσως βοηθούσε για την παιδαγωγική του πράγματος... Άσε με να το δουλέψω λιγάκι στο μυαλό μου κ θα σου απαντήσω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε το σχόλιό σας.